Khamis, 1 Oktober 2009

raya oh raya...

lama tak mengupdate blog nih.. byk yg nak diceritakan tp xde masa. asyik terbantut jer hasrat untuk menulis. bukaknyer hari2 tp.. tulah.. malas pon ye jugak. heheh..
raya tahun ni lain ckit dari tahun2 lepas. sbb x balik n.9 dan x dapat jumpa along sekeluarga. sedih jugak la... tp yg gembiranya dapat beraya dgn abah kat bentong. hari jumaat dr lumut kul 8 pg sampai bentong kul 12 tgh hari. 3 hr la jugak aku dok bentong. suka tengok kemesraan abah ngan ibu... ceria jer abah. alhamdulillah... Allah telah kurniakan seorang pengganti arwah mak yang menepati ciri2 yang aku inginkan. boleh jaga abah dan membahagiakan abah. ibu tersangatlah baik org nye. petang raya tu jugak aku bertolak balik kelantan pulak. walaupon x dapat beraya lama2 ngan abah n adik beradik yg lain aku bersyukur jgk dapat jumpa diaorg walaupon sekejap. yg terbaru kakngah ambik anak angkat... baby adam... anak kak ipar dia. baru setahun 2 bulan umurnye. tp... geramnyer aku.. montel.. lasak pulak tu.

beraya kat kelantan... mcm biasa x banyak jalan. malas pulak aku nak berjalan kali nih. biasa la gawat... kena save budget. dok umah tlg mak long wat ketupat daun palas. dari x tau buat... terus jadi separuh expert... heheh. mana x nye sampai 3 4 kali buat ketupat. klu ada org nak tempah pon dah boleh terima tempahan la... huhu... x koso den nak buek...

sebelum raya punyer cite... masa bulan pose aku banyak habiskan masa berFB jek. selain tu menjahit manik2 kat baju raya. x ler expert mana pon tp baru nak mencuba. nampaknye percubaan pertama menjadi jugak. kat baju izzatul pon aku jahit manik sikit. simple tp menarik... kuih raya aku buat 4 jenis jer thn nih. 2 jenis MB perak bagi. kek coklat kukus.. mcm biasa la aku buat... kat mana aku singgah kat situ pon aku buat (bentong n kelantan)... sempat ler aku belajar cara2 nak buat kek gula hangus dari adik ipar aku. tp belum try buat sendiri lg.

jemputan raya masih berlambak2.. makno eh makan2 mesti x hengat dunia... bulan puasa hr tu hajatnyer nak menurunkan berat badan tp misi gagal... makin montel ada la... kebaya aku yg 6 thn lepas yg aku selalu n suka pakai tu dah terasa sendat.. mak oi.... masalah besar nih... dah la malas nak diet2 nih. huh!!! xpe... tu belakang kira... nnt akan diuruskan..

open house??? tahun ni x buat... kewangan x mengizinkan... heheh.. tp x tau la kot2 hubby nak buat. dia tu bukannye blh pecaya... esok nak buat hari ni baru bg tau... xke melompat aku nak siapkan sumenyer...

xtvt terkini tengah mengasah bakat menyulam. sulam tangan tau... hasilnyer.. boleh la... kena rajin berlatih... setakat sulam bunga ros 2 3 kuntum tu x malu ler nak tayang kat org. nak kena beli jarum sulam yang sesuai. jarum aku ni pendek sgt. benang pon nak beli yang baru. yg lama ni warna x menarik... mana la tau boleh ambik tempahan pulak nanti.. dapat gak side income.. ye idok..??? hhmmmm... byk lg nak cite tp masa x mengizinkan... nnt ler bila2 aku free dan terasa ada kerajinan aku tulis lg.. hehehe...

babai...

Sabtu, 5 September 2009

mira yang ku sayang...



copied from facebook




tanggal 15 januari 2009 bersamaan 18 muharram 1430 hijrah, khamis jam 10.30 malam anak saudaraku yang sulung telah pergi meninggalkan kami yang sentiasa menyayanginya dari dulu...kini dan selamanya... kebiasaannya tiap tahun menjelang aidilfitri dialah yang sibuk bertanya aku bila nak pulang ke kampung halaman. tapi tahun ni kehilangannya amat dirasai. petang td masa aku sibuk menyediakan juadah berbuka puasa, kakak ipar aku iaitu ibu kepada arwah menghantar sms bertnyakan bila aku nak balik kg?? terus kerja2 aku terhenti bila terkenangkan tahun2 sudah.. arwah mira yang akan menanyakan soalan tu kat aku... ape lg... mula2 meleleh je airmata... sambil sambung memasak. sampai 1 tahap aku x blh nak buat kerja bila dah sedih yang keterlaluan... aduh... bulan2 puasa nih makruh menangis... aku dah x blh tahan nak wat cammana??? nasib baik la hubby bawak anak2 pegi pasar ramadan beli kuih. tu yang aku pulun menangis sampai merah bijik mata. sebolehnyer aku x nak hubby dan anak2 tengok aku menangis. biar sesedih manapun hati ni, klu depan diaorang aku x nak menunjukkan kesedihan aku tu. Arwah mira baru berusia 14 tahun. sebelum dia menghembuskan nafas terakhir aku hanya sempat menatap wajahnyer yang pucat lesi sewaktu dia koma di hospital kuala pilah. dia menghidap tibi tp x dapat kesan penyakit tu dgn lebih awal. sampai dia koma masih x dapat kesan yang dia ada penyakit tu. aku pun tak faham kenapa doktor x dapat kesan penyakit dia lebih awal. ajal maut di tangan Tuhan. tu lah lumrah hidup. yang hidup pasti mati. kita yang hidup ni hanya dapat memanjatkan doa agar rohnya dicucuri rahmat Allah. al-fatihah.
arwah nur maizatul amira bt ramlan (baju pink)

Jumaat, 7 Ogos 2009

mom... i miss u so much!!!

di malam sepi (bukan malam... tp dah pgi pon....) aku terlalu rindukan arwah mak. dengar lagu exist 'untukmu ibu'... lagi la bertambah syahdu syahdan... sunyi sgt rasanye. aku teringat disaat2 akhir arwah mak.arwah mak idap kanser paru2, abdomen dan dah merebak ke byk tempat lain. aku x sempat nak berbual panjang dengan dia. kali terakhir aku cium pipi dia masa dia masih sedarkan diri... aku nak pergi UiTM melaka. ada kelas management. masa ni aku repeat paper mgt dgn audit. aku berulang dari seremban ke lendu. aku rasa berat hati nak ke kelas hari tu. aku terpaksa bermalam rumah member sbb ada kelas lg keesokan harinyer. masa ni aku x pakai henset. habis je kelas hari kedua aku terus balik seremban. sampai rumah cuma ada adik aku. shidi, tunggu aku balik. aku tanya dia mana sume orang? shidi cakap... sume dah g PPUM. mak dah tenat... tanpa berlengah aku terus gi PPUM. masa aku sampai arwah mak dah koma. dah tak bergerak lagi... aku menangis semahu-mahunye. x dapat aku bayangkan perasaan aku masa tu....sorry guys... aku x dapat nak teruskan cerita aku nih... mungkin lain kali.

Rabu, 5 Ogos 2009

jokes..hahaha...

hari ni aku nak kongsi lawak2 yang aku baca dlm website cite2 lawak. ada gak yang sama lawaknyer yg mcm dlm blog munna. x kisah la tu. koleksi ni jugak ada dalam FB aku. saje nak me'release' segala stress... 1 terapi minda... hahaha...

CARA-CARA NAK COVER MALU
1. Kalo tersepak batu: Jangan terus bangun, sebaliknyer anda baring dan terus berguling-guling hingga jauh dari perhatian ramai...lepas tu baru bgn bila takde orang nampak..

2. Kalo terjatuh beskal: cepat-cepat naik beskal anda semula dan jatuhla lagi sehingga berkali-kali supaya orang ingat anda saje-saje buat lawak...

3. Kalo terjatuh tangga: terus bersilat seolah-olah anda dirasuk atau sedang berlawan dengan makhluk halus.....

4. Kalo terjatuh dalam longkang: pungutlah sampah yang ada sambil marah-marah dengan suara yang kuat, pasti orang menyangka anda seorang yang amat prihatin terhadap kebersihan....

5. Kalo jatuh ketika nak naik bas: jeritlah kuat-kuat.."oi! apa tolak-tolak ni?" walaupun tiada orang di blakang anda....

6. Kalo terjatuh di dpn bus stop: terus buat-buat pengsan sehingga ada orang membantu anda..kalo takde..baring terus sampai malam dan takde orang lagi kat bus stop tu...haa...ni lah masa sesuai untuk bangun semula....

7. Kalo jatuh tergelincir kat lantai licin: tarik la kawan (atau sesiapa yang ada kat sebelah anda) untuk jatuh bersama-sama supaya tak lah anda sorang je yang dapat malu...ye tak?....


Lawak 2
SUAMI : KENAPA SAYANG MENANGIS?
ISTERI : SAYA TELAH BACA SEBUAH BUKU. SAD ENDINGLAH BANG...
SUAMI : BUKU APA?
ISTERI : BUKU BANK ABANGLAH....

Lawak 3
Pada satu petang, si ibu membawa anaknye berusia 4 tahun bersiar-siar. Menaiki kereta. Dalam perjalanan si ibu membunyikan hon.

Anak : Naper ibu bunyikan hon, saper org tu?
Ibu : Tu sedara kiter, kenalah hormat.

Dlm perjalanan mereka seterusnya mereka terserempak dgn seekor lembu yg nak melintas lalu si ibu membunyikan hon.

Anak : Itupun sedara kiter jugak ke???

Lawak 4
Adalah seorang lelaki datang ke sebuah rumah untuk meminta derma.

Lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua seorang budak pun membuka pintu.
budak : derma ape bang?
lelaki : derma untuk rumah orang-orang tua. adik ada apa-apa untuk didermakan?
budak : nanti jap.saya ambilkan atuk saya.
lelaki : ?????

Lawak 5
Tunang Farid, Siti, menelefonnya untuk memutuskan pertunangan mereka.
Farid : Mengapa?
Siti : Saya dah bosan dengan awak. Saya dah ada teman baru. Sebelum tu awak mesti kembalikan semua gambar saya.
Farid : Ok. Tapi saya tak ingatlah yang mana satu gambar awak, Nanti awak pilihlah sendiri. Yang selebihnya kembalikan kepada saya.
Siti : Erkkkkkk........ Benci .........

Lawak 6
Dalam sebuah kebun ada bermacam-macam pokok buah-buahan, tiba-kebun kebun tu terbakar, semua buah-buahan musnah kecuali 3 buah je yang terselamat.. buah ape ek?

1. Buah Cempedak = diluar pagar
2. Buah Keranji = didalam perahu
3. Pisang Emas = dah dibawa belayar... jgn marah haaaa...

Lawak 7
Askar
Ada seorang lelaki tua berambut panjang.. bermisai lebat dan berjanggut panjang pergi kesebuah kedai gunting.. Wajahnya yang kusut masai itu umpama baru keluar dari persembunyian di hutan..

Lelaki tua : "Saya nak gunting rambut.. cukur misai dan janggut.."

Tukang gunting : "Rambut nak fesyen apa?"

Lelaki tua : "Potong pendek aje semuanya"

Tukang gunting itu mula memotong semua rambut.. misai dan janggut lelaki itu hingga selesai..

Tukang Gunting : "Pakcik... pakcik ni dulu seorang askar ya??"

Lelaki tua : "Iya.. mana kamu tahu nak....?"

Tukang gunting : "Saya baru saja berjumpa dengan topi askar di dalam rambut pakcik"

lawak 8
nenek udin
Udin hendak menghantar neneknya yang sakit ke klinik dengan menaiki motor.

Udin: Mari la naik nek, pegang kuat-kuat yea..nanti jatuh!
Nenek: Iya lah, nenek pegang kuat-kuat la nie...
Udin: Jangan lupa pegang kuat-kuat yea nek!!! (kata Udin lagi mengingatkan)
Nenek: Iya, nenek dah pegang kuat-kuat la nie, takut sangat.
Udin: Ok, kalau begitu kita berangkat ya, nek.

Udin lalu 'merempit' motornya, lalu terdengar benda jatuh BUUAAAAKKKK!!!!!Udin terperanjat, lalu menoleh ke belakang, dan ternampak si nenek terjatuh dari motornya.

Udin: Lah kenapa boleh jatuh gak nie, nek?!! Nenek tak pegang kuat-kuat agaknye?
Nenek: Nenek dah pegang kuat-kuat dah tadi!!!!
Udin: Nenek pegang kat mana?
Nenek: pagar rumah.
Udin: "$%^&(#....."

lawak 9
untung
Dalam siaran berita terkini disalah satu TV swasta, ada memuatkan berita rompakan di sebuah kedai elektronik di ibu kota. Kerugian dianggarkan berjumlah RM3 juta ringgit. Seorang pemberita dilihat sedang menemuramah pemilik kedai tersebut..

Pemberita: Berapakah kerugian yang Tokey alami kerana rompakan ini?
Tokey: Aiyaa gua lasa aaaa.. kila-kila.. 3 juta libeeh, tapi waa masih untung wooo...
Pemberita: Macammana pulak tokey boleh kata masih beruntung....?
Tokey: Gua masih beruntung aaa.. kilana itu keculian terjadi ini hali, bukan semalam aa..
Pemberita: "Habis tu apa bezanya semalam atau hari ini ..Tokey???
Tokey: Aiyaa kilana ini hari semua wa punya balang.. wa sudah kasi liskaun 50% semalam talak liskaun..

lawak 10
surat putus cinta
Timah ingin putuskan hubungan dengan boyfriend omputihnya melelui surat. Suratnya berbunyi begini:-

Hi,

My motive write dis letter to giv know u something. I want to CUT CONNECTION us. I saw u PLAY WOOD THREE in front my eyes. So, I break connection to PULL MY BODY from dis luv. I hav think about dis very COOK-COOK. I know I CLAP 1 HAND only. I don trust u again! U are really CROCDILE LAND! I don want u to PLAY-PLAY with my LIVER. I hav been crying until no more eye water. I don want BANANA TO FRUIT 2 TIMES. SAFE WALK!The true,Timah

Terjemahan ayat Huruf Besar:
CUT CONNECTION - PUTUS HUBUNGAN
PLAY WOOD THREE - MAIN KAYU TIGA
PULL MY BODY - TARIK DIRI
COOK-COOK - MASAK-MASAK
CLAP 1 HAND - TEPUK SEBELAH TANGAN
CROCDILE LAND - BUAYA DARAT
BANANA TO FRUIT 2 TIMES - PISANG MASAK 2 KALI
SAFE WALK - SELAMAT JALAN

lawak 11
tahukah anda....

FAKTA
1. Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy,jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

hahaha hihihi huhuhu...

DCL LG...

aku mula guna dcl ni pun secara x sengaja... hehehe... mak mertua yang syorkan makan bidadari n suh bagi cucu2 dia makan d-gnius. baguih tak mak mertua aku? masa ni aku x jadi ahli lg. aku x tau pape pun pasal dcl. jd wat don't know je la. balik kg sekali lg dia tanya nak bidadari lg tak? aku ckp blh jgk. yang beli hari tu dah abis. d-gnius pun abis dah. jd dia cucuk hubby aku a.k.a anak dia laaaa... suh aku masuk ahli under dia. aku x tau pun. dah hubby aku isi borang n bayar yuran ahli sume... ikut dia laaa... dia yang sponsor. time ni pun aku x berapa tau lg dcl nih. satu hari sepupu aku datang rumah aku kat lumut. dia baru balik dari meeting kat ipoh nak bermalam kat rumah aku. aku nampak ler plastik dcl yg dia bwk. aku kata kat dia... "eh!! kak lang masuk dcl gak ke? kakteh dah masuk gak." dia punye la frust... sbbnyer hajat dia dtg umah aku selain dr nak jengok aku n tumpang tido 1 mlm ada hajat lain jgk... nak suh aku masuk dcl under dia... hahaha... kaklang lambat... baru sgt aku jd ahli under mak mertua aku. sape suh datang lambat.. kan dah melepas. sepupu akunye husband sekarang ni dah pangkat besar dah dlm dcl. klu x silap last aku jumpa dia 3 4 bln lepas dia dah dapat pangkat 'crown director'. 1 pencapaian yang tah bila aku nak dapat...hahaha... tp klu nak jd mcm abg zaidi (husband sepupu aku tu ler) alamatnyer berumah tangga dalam keta je laaa. 24 jam dok lam keta round 1 malaysia wat ceramah.

sejak aku jd ahli a.k.a pengedar bertauliah dcl, aku cuma guna untuk sendiri je. malas tol nak g promote kat orang. payah ckit nak influence orang2 dalam base nih. bila promote kat kengkawan ada jer alasan... pakcik dah masuk la... xde modal la... dulu dah masuk la (ahli yg dah kene terminate sbb x aktif..hehehe). ada jgk ahli yang aktif dlm base nih. aku perasan jgk dah ada stokis kat blok lain. siap pasang banting dcl sikit punyer besar... aku??? dah disebabkan aku malas nak bertandang rumah org.. aku buat kat cni je la... hahah.

bukan nak cakap kosong... produk yang aku dah guna (amazing, bidadari, air oxy-pi, nig'ella, red guara cafe, serbuk pencuci sa9, q-she, inte-cleanse, ry-ilex, epe lagi eh yg aku dah guna...???) mmg berkesan. bagus sgt. si izzatul ni hah contohnyer ada asma sejak dia umur 2 thn. pantang lasak sikit mesti kena. dah berape kali g spital sedut oksigen...ada sekali tu dia kena asma lps balik dari makan kfc. kat kfc tu ada tempat main gelongsong tu kan... dia main baru 15 minit dah tercungap2. aku ajak balik. mlm tu dia x blh tdo. asma dia teruk btl time tu. babah dia terpaksa jgk bawak dia gi spital kul 2 pagi. klu x sume org x blh tdo dah dia menangis x berenti. tension tol aku. mak mertua aku cadangkan bagi dia makan amazing campur dgn nig'ella. sesudu amazing dititik dengan 7-9 titik nig'ella. alhamdulillah... aku bagi dia makan 2 bln je... sekarang dah baik. sesape yang anak2 atau adik2 yang ada penyakit asma tu cuba la produk dcl nih. mujarab... klu x percaya xpe... aku x paksa... aku cuma berkongsi kebaikan dia jer.

yang bidadari pulak... sape yang amalkan hari2 makan 2 sudu 2 kali sehari... mmg akan rasa perbezaannyer. yang akan rasa si suami la... cuba try test tgk.... ada yang kena wat over time hari2 nnt... hahaha... mcm pengantin baru... yang pempuan cuba la... yang lelaki lak nak tau betapa hebatnyer bidadari ni bg la isteri anda makan... anda akan senyum sokmo... :-)

satu lg produk yg bagus serbuk pencuci sa9. korang tau kan hubby aku navy... skrg ni tengah kursus so dalam seminggu 4 hari pakai baju putih, 1 hari pakai baju biru. aku ni boleh tahan gak malasnye. malas nak menyental daki2 kat collar ngan lengan baju. sejak pakai sa9 ni aku x yah susah2 menyental. rendam je baju guna sa9 1 hari. pastu masuk mesin mcm biasa. dah la wangi.... baju putih mcm baru beli semalam.. hahah. klu terrrrendam lama pun baju x busuk tau. betullll.... aku dah wat eksperimen kat baju hubby aku.... kah kah kah.... yang sebenarnyer aku lupa nak basuh. rendam lama sgt... baunyer tetap wangi.

ok lah... nanti aku sambung lg yek. nak masak jap. dah tghari nih. kang membebel lak si babah naufal ngan izzatul nih.

Isnin, 3 Ogos 2009

RX WATER VS OXY-PI D'IONIK





Mana satu yang jadi pilihan??? Ni la nak khabaq mai… yang sebenarnyer sebelum aku mengenali produk2 DCL ni… aku dah guna Rx-water dulu… kalau nak diikutkan kebaikan antara kedua2 jenis penapis air ni, dua2 bagus. Tapi bagi aku air oxy-pi ni lebih kepada air untuk menyembuhkan penyakit. Sebagai contoh kalau anak2 aku selsema, aku akan guna air oxy-pi untuk buat susu diaorg. Memang mujarab. Kalau aku pening pun aku minum air oxy-pi ni je. Kata mak mertua aku, tak habis sebotol pun lagi minum air ni dah sedawa… angin dah keluar. Pi la baring kejap mesti x lama pastu pening hilang. Aku tak melawak eh… ni pengalaman aku sendiri… aku belum beli lagi penapis air oxy-pi ni. Tapi untuk kegunaan masa kecemasan… aku beli la kat Business Center atau stokis yang terdekat.

Rx water ni bukan x bagus… bagus jugak… air ni selain dari untuk kegunaan seharian aku guna untuk buat mandi anak2 kalau diaorang ada masalah gatal kulit. Anak2 aku ni selalu kena gatal2 kulit. Untuk tempoh 3 atau 4 hari aku akan guna air Rx-water sepenuhnye untuk memandikan anak2. jangan x percaya…. Gatal2 pada kulit diaorang akan hilang sepenuhnye lepas 3 4 hari aku mandikan dengan air ni.

Aku dah test sample air antara Rx-water, Bio-aura dan oxy-pi. Ternyata selepas ujian menentukan nilai pH ketiga2 air ni air Oxy-pi menunjukkan nilai pH yang paling tinggi iaitu pH 10 dan dua lagi air yang lain tu kurang 1 pH dari oxy-pi. Oxy-pi ni jugak adalah air kedua terbaik selepas air zam zam. Penapis Oxy-pi dan Bio-aura ada 6 buah filter TAPI… Rx water cuma 4 filter... tp bagus jugak untuk kegunaan harian. MMMMmmmm….. Lu pikir la sendiri mana yang baik untuk kegunaan korang ye…

Hehehe… ni untuk masa2 kecemasan.

Khas untuk yang berminat untuk menggunakan Oxy-pi d’ionik
350 ml sebotol.
W.M RM 7.90 untuk 2 botol (customer price).
E.M RM 9.20 untuk 2 botol (customer price)
W.M RM 90.80 untuk 24 botol (sekotak)
E.M RM 105.80 untuk 24 botol (sekotak)

Nak tau harga ahli??? Jadi la ahli dulu… baru tau bezanyer. Hehehe.. lebih kurang 15% hingga 20% kurang dari harga pelanggan. Tertakluk kepada jenis produk. Banyak kelebihan kalau jadi ahli DCL. Selain dapat beli produk DCL dengan harga murah, kita jugak akan dapat untung runcit ±20% kalau kata jadi pengedar. Ada jugak pelan pemasaran yang menguntungkan. Selain tu, DCL juga ada skim khairat sekiranya ahli meninggal dunia. DCL jugak menubuhkan Tabung Jihad, Tabung Kebajikan Rakan Niaga dan juga Tabung Kemanusiaan Palestin bagi memudahkan ahli2 menunaikan kewajipan bersedekah.

Tu serba sedikit tentang DCL. Nak tau lebih banyak… ?? nanti akan ceritakan jgk di page yang lain ye… sekian dulu untuk hari ni… babaiiii….

Sabtu, 1 Ogos 2009

Nasi ayam special…

Aduh… kenyangnyer perut… cancel diet aku hari ni. Nasi ayam punye pasal. Hahaha… yang specialnyer tang ayam tu hah… tp pasal ape dalam gambar yg aku ambik ni nampak gelap ckit ??? ape2 pun rasanyer mmg menyelerakan. Ada yang dah terliur ke ??? nak ke resepi nyer ? boleh la bg tp x complete sgt la ye… Untuk ayamnyer…Tengok gambornyer dulu… jangan terperanjat !!! ‘100 plus’ tu bukan aku nak minum tp termasuk dlm resepi ni ye…
Nampak tak ?dalam pinggan bujur tu… serai, bawang putih, bawang merah, halia, serbuk lada hitam, garam, jintan manis dan jintan putih… dalam piring bulat tu sos tiram 3 4 sudu besar, madu dan air ‘100 plus’. Klu xde ‘sprite’ pun xpe. Blend je sume bahan2 ni untuk wat perap ayam. Perap la dalam 2 3 jam. Air 100 plus tu jangan ler letak sume skali. Agak2 ler dalam setengah atau secawan je. Ayamnye pulak x la byk sgt aku buat. Dalam 6 ketul je. Dah perap goreng la cam biasa. Nak bakar pun boleh. Lagi sedap.

Nasinyer pulak aku masak cam biasa. Basuh beras cam biasa…dah sukat air baru letak bahan2 lain. Aku tambah pewarna kuning ckit (x payah letak byk sgt), kiub pati ayam seketul, butter 1 sudu (majerin pun boleh… dah xde sgt tuang je la minyak masak tu skit…), halia, n daun pandan. Masak dulu sampai menggelegak… ada lg tambahan… tumis bawang besar sampai kekuningan. Xde bwg besar bwg merah pun boleh. Nasi dah menggelegak baru letak bwg yg ditumis tu…. Gaul la kejap… pastu tunggu nasi masak je la… aksesori yg lain timun, tomato, daun salad (stok xde), sup ayam, kicap dan cili merah yg di blend dan dicampur dgn bwg putih, garam gula dan sedikit limau nipis. Dah siap.

Puting botol susu X-CUT


Pernah gunakan puting ni??? Kepada ibu2 yang bagi anak2 susu botol…Aku syorkan semua ibu2 bertukar kepada penggunaan puting x-cut ni. Teramat bagus untuk baby baru lahir dan anak2 yang sedang membesar. Kita pernah dengar kematian baby disebabkan tersedak susu kan. Salah satu sebabnye ialah penggunaan puting susu yang biasa (berlubang). Bila baby dah tidur dan botol susu x dialihkan dari mulut, susu akan menitik keluar dari botol sebab tiada penghalang untuk air susu mengalir. Bayangkan sekiranya terlalu banyak air susu terkumpul dalam mulut baby dan tanpa disedari baby akan tersedak dan paling malang sekali sekiranya baby tu lemas dan tak boleh bernafas hanya disebabkan dia tersedak susu yang diberi oleh kita sendiri. Dulu bila aku dengar berita kematian baby disebabkan tersedak susu cukup mengerikan aku. Aku selalu pastikan botol susu dialihkan dari mulut anak2 aku bila diaorang dah tidur. Tp sekarang x perlu lg sebab aku dah bertukar kepada penggunaan puting susu x-cut. Betul… aku x tipu… air tak mengalir kalau baby x sedut puting tu. Kalau ditonggengkan ke bawah pun air tak tumpah. Bagi ibu2 yang dah menggunakannye tau lah kebaikan putting x-cut nih. Harganyer pun sama je. Xde beza dengan puting yang biasa. Tapi tak semua pasaraya menjual putting x-cut nih. Jarang sangat jumpa kat Giant dan Tesco. Aku slalu beli kat econsave, billion, butik anakku, kedai aksesori barangan nany pun ada jual. Tang jenama tu rasa2nyer sume jenama terkenal barangan baby ada jual putting jenis ni. Contohnyer Anakku, Pureen, Fitty, Bebe, ape lg ek… aku slalu gunakan 4 jenama ni. Cuba lah ye.. anda pasti xkan mengesal…

Jumaat, 31 Julai 2009

aktiviti hari ini

rasa2 mcm nak nyanyi ler... hahaha...
jom nyanyi sama2.


LUCKY
Do you hear me
I’m taking to you
Across the water
Across the deep blue ocean
Under the open sky
Oh my, baby I’m trying
Boy I hear you in my dreams
I feel your whisper
Across the sea
I keep you with me in my heart
You make it easier
When life gets hard

I’m lucky I’m in love with my best friend
Lucky to have been where I have been
Lucky to be coming home again

Ooohh oooooh oooh ooooooh ooooooh ooh ooh

They don’t know how long it takes
Waiting for a love like this
Every time we say goodbye
I wish we had one more kiss
I’ll wait for you I promise you
I will

I’m lucky I’m in love with my best friend
Lucky to have been where I have been
Lucky to be coming home again
Lucky we’ve in love in every way
Lucky to have stayed where we have stayed
Lucky to be coming home someday

And so I’m sailing through the sea
To an island where we’ll meet
You’ll hear the music fill the air
I’ll put a flower in your hair
Through the breezes through trees
Move so pretty you’re all I see
As the world keeps spinning round
You hold me right here right now

I’m lucky I’m in love with my best friend
Lucky to have been where I have been
Lucky to be coming home again
Lucky we’ve in love in every way
Lucky to have stayed where we have stayed
Lucky to be coming home someday

saje2 nak letak gambar... xde kaitan pun. hahaha...

Khamis, 30 Julai 2009

menu hari ini

Nasi lemak pandra…

Takde yang istimewa sgt pun tentang menu hari ni. Tapi cik abang cukup suka sambalnyer sbb aku campur sekali ikan bilis yang digoreng garing. Ni cara mak mertua aku masak sambal untuk nasi lemak. So tak yah ler asingkan ikan bilis gorengnyer. Bila makan tu…. Alamak…enak sekali… tp kena goreng garing2 la bilisnye. Klu x bila makan rasa liat nak lemau… eh betul ke ape aku tulis nih…?? Rasa liat yg kurang sedap la… Disebabkan cik abang x suka makan kacang.. takde la kacangnyer. Lgpun kacang tanah xde dalam stok. Cara masak nasinye pun biasa je… Cuma aku guna santan, bawang merah, halia, garam ckit dengan daun pandan. Kalau korang sume nak tau… sebelum aku kawin aku mana reti bab masak2 ni… sampai sekarang pun kadang2 nak masak lauk yang tak biasa masak tu tengok buku resepi lg. hahaha… tang sambalnyer aku tumbuk lumat bawang merah, bawang putih, belacan dgn halia ckit. Kebiasaannyer orang tak letak halia kan… tapi ni lah cara aku masak. Halia tu bagus untuk kesihatan… buang angin… bahan2 lain yang biasa je… cili giling atau cili boh, bawang besar hiris nipis, garam ngan gula. Bahan2 lainnyer timun, telur rebus dan ayam goreng. Simple je kan. Cara nak masak… lu pikir la sendiri… xkan tu pun nak ajar.. hahahaha…kadang2 sambal tu aku tukar2 kan jgk. Wat sambal udang ke… sambal sotong ke… sambal sardin ke… ikut ape yang ada dlm simpanan. Mmm… aku x leh nak makan banyak2. tengah diet nih!! Perut dah macam orang mengandung 5 bulan jek. Untuk menjaga kesihatan…guna la minyak jagung atau minyak sayuran yang ada dipasaran. Mahal ckit pun xpe la kan… untuk jaga kesihatan jgk… nasi lemak ni aku bagi nama “nasi lemak pandra” sebab………suka hati aku ler nak bagi nama apa pun kat resepi aku…

nanti aku nak bagi resepi nasi ayam special pulak yer. Tunggu je lah. Klu aku masak nasi ayam nnt ada la aku letak kat blog ni. Nasi ayam mmg favourite aku 1 family. Lebih2 lagi si naufal ngan babah dia ni. Suka betul makan nasi ayam yg aku masak. Sumber resepinyer x lain dan tak bukan dari best friend aku ler yang jauh kat sandakan skrg nih. Si mimi…

Selasa, 28 Julai 2009

Puteraku MUHAMMAD NAUFAL HAKIM

Puteriku Izzatul baru berusia setahun bila aku disahkan hamil kandungan kedua. Alhamdulillah… aku mmg x pernah buat perancangan keluarga. X kisah la rapat pun kali ni. At least ada jgk kawan Izzatul nanti. Masa ni aku dah pindah KK. Aku x tau pun yg aku mengandung. Sehinggalah suatu pagi aku muntah kuning. Terus terdetik dlm hati. Ni mesti mengandung nih. Tanpa berlengah aku ajak hubby g wat UPT kat klinik kesihatan Inanam. And the result…..positive. aku x mengalami alahan yang teruk. Mengandung kali ni mmg xde masalah. Dari awal kandungan sampai lah saat2 nak melahirkan. Mungkin sebab jarak kelahiran yang rapat. Dan mungkin jgk baby aku kali ni baby boy…..

Aku due bersalin kali ni pada 16 Mei 2007. tapi sampai ke saat hari due pun xde tanda2 aku nak melahirkan. Nurse suruh tunggu seminggu lagi kalau xde rasa sakit jgk. Tepat seminggu lepas tu…23 hb Mei jam 8 pagi… perut dah mula sakit… tp masih boleh tahan lagi…larat lg wat keje rumah. Time ni aku dah x duduk Inanam. Pangkalan TLDM Sepanggar dah dibuka dan semua kena dok dalam base. Untuk pengetahuan semua…jalan utama ke Sepanggar masih dalam pembinaan. Teruk sangat jalannyer. Nak x nak kena go ahead gak la. Kul 1 lebih aku bertolak dari rumah. Sempat lagi singgah kat Giant Likas beli pampers baby. Perjalanan ke Hospital Likas memakan masa hampir 45 minit.


Lebih kurang kul 2.30 ptg doktor dtg cek perut. Doctor cakap jantung baby x kuat…kena masuk labour room terus. Kalau perlu kena operate. YA ALLAH… selamatkanlah anak dalam kandunganku ini. aku dah mula menggigil. Jangan la terjadi apa2 yang x elok… kul 2.45 aku masuk labour room. Nurse masukkan ubat untuk mempercepatkan proses bersalin. Klu bukaan rahim lambat aku terpaksa di operate. X sampai 2 jam aku rasa dah x boleh tahan lagi.Terus panggil nurse. Bila nurse cek bukaan rahim dah 10 cm. Alhamdulillah… x perlu aku tunggu lama lagi. Masa ni hubby tunggu kat luar sbb Izzatul ada skali. Jadi aku keseorangan la kat bilik bersalin tu di temani oleh nurse2 dan doctor pelatih yang ramah dan baik hati. “ok kak… dah boleh teran ye….” Kata JMT PRESYLLA. Nurse yang sambut baby aku. Dengan sekali teran keluarlah seorang lagi ahli baru dalam keluarga aku… baby seberat 3.0 kg… sama berat ngan Izzatul masa lahir. Kuat betul dia menangis. Aku tanya nurse tu lelaki ke pempuan nurse??? “Jap ye kak… saya bersihkan dulu baby ni… agak2nyer bila dengar suara dia ni suara lelaki ke perempuan??” Dia tanye aku balik… “lelaki kot…” aku agak. “ok kak… tengok sendiri ye jantina baby ni…” sambil letakkan baby atas dada aku. Betul tekaan aku selama ni. Baby boy… dapat sepasang… yahoooo….seronok sgt rasanyer. Hilang rasa sakit…

Nama ape nak bagi ek??? Dulu aku dah janji kalau anak lelaki hubby aku yang bagikan nama. Tp ada jgk 2 3 nama yang aku sediakan. Last skali pilih punye pilih nama yang aku suggest jgk yang menjadi pilihan. MUHAMMAD NAUFAL HAKIM BIN SHAHRIZAL. Hehehe…. Nampaknye lepas ni x de chance la aku nak bagi nama anak lagi.

Puteriku NUR IZZATUL YASMIN

Puteriku yang sulung lahir pada 25 ogos 2005. aku yang pilih nama dia sebab aku ada perjanjian ngan hubby aku. Kalau lelaki dia yang pilih namanye. Tp kalau pompuan aku yang akan bagi nama. Jadi bila yang kuarnyer pompuan aku bagi nama Nur Izzatul Yasmin bin Shahrizal.
Aku kawin ngan hubby aku pada 16 Februari 2004. masa ni hubby keje kat labuan. lepas kawin aku x terus ikut dia. Dok ngan mertua kat kelantan dulu. Aku gi labuan lebih kurang 3 bulan lepas nikah. Pada harijadi aku yang ke 26 tahun aku mulakan hidup berdua di labuan. Jauh dari keluarga dan saudara mara. Sedih jgk mulanyer. Tp ape boleh buat dah kawin dgn navy. Mana je dia pegi aku kena ikut la. Selepas 10 bulan menunggu, berita gembira tiba jugak. Aku mengandungkan anak pertama. 3 bulan pertama mmg teruk akunyer alahan. Tahap gaban. Berat badan turun 2 kg lebih. Ape saje makanan yang masuk…x sempat nak cerna lg dah muntah… tp mujur la susu yang aku minum x kuar balik. Masuk je bulan ke 4 dan seterusnyer selera makan aku pulak yang tahap gaban. Pantang jumpa… sume belasah. Alhamdulillah kandungan sihat dan membesar dgn sempurna...


Kat mana nak bersalin nih??? Lama aku bincang ngan hubby. Nak bersalin kat Labuan, dia xde pengalaman nak jaga org bersalin. Family nak datang pun susah. Jadi keputusan muktamadnyer balik Kelantan.. masa usia kandungan dah 7 bulan aku pun terbang balik Kelantan. Kenapa x balik n.9? xde sape kat kg. bang long ngan family ada la… tp malas la pulak nak travel jauh dari Kelantan. Tau je la time mengandung ni bukan boleh duduk lama sgt. Sakit pinggang. Lagi pun mak mertua yg beriya suruh aku bersalin di kelantan. Dia nak jaga aku ngan baby. Aku di jangka bersalin pada 28 Ogos 2004. Alhamdulillah hubby dapat balik 2 minggu sebelum aku due.

Masa hari dah semakin hampir untuk melahirkan…perut dah rasa sakit2. tau je la first time pregnancy mana la aku tau sakit nak bersalin rasa mcmmana. 22hb aku g spital. Doktor siap tahan aku dlm wad. Ingatkan dah nak bersalin tp baby ni main2 je. X nak kuar lg. Keesokan hr nyer aku kuar spital. 2 hari lepas tu perut aku sakit lg. Kali ni kuat ckit. Takut ape2 jadi kat baby aku g spital. Masih lagi baby nak main2. tp bila doctor cek dah ada bukaan 3 cm. nak kena tunggu beberapa jam lg sbb labour room penuh. Dari pagi aku tunggu xde bilik yang kosong. So nurse bagi aku ubat tahan sakit. Dah kene sejarum ngantuk pulak mata… tdo la jawabnyer. Bila bgn je tdo.. alamak… pasal ape x rasa sakit langsung ni? Jam dah menunjukkan jam 12.30 tgh mlm, 25 hb ogos. Nurse panggil masuk labour room. Aku bgtau dia aku x sakit perut pun… dia ckp.. xpe.. bila dah masuk labour room ni…mcmana pun kena bersalin jgk. Aku dah mula berpeluh. Time ni hubby kat rumah. Mak mertua yang temankan aku. Kul 1 pg nurse masukkan air dan sedas lagi injection. Untuk mempercepatkan rasa sakit… sejam… 2 jam… 3 jam… aduh… dah tak boleh tahan sakitnyer…aku panggil nurse suh panggil waris aku kat luar. Mak mertua aku yang masuk… alamak hubby aku x dtg lg… mak mertua aku ingat aku lom nak bersalin. Aku curi2 tipon hubby suh dia dtg. Tau je la dlm labour room mana boleh pakai tipon. Dah alang2 mak mertua yang ada temankan… dia la yang sambut baby… tepat jam 5.25 pagi dengan berat 3.0 kg, puteri sulungku lahir kedunia dengan sihat dan sempurna…proses kelahiran berjalan lancar dan perkara pertama baby aku buat lepas dia kuar bukannyer menangis…Tp BERSIN!!! Sume org dlm bilik tu ketawa…Lepas bersin baru dengar tangisannyer yang nyaring… Alhamdulillah…

relax jap

SEKILAS PANDANG

  • Halia
    Membantu untuk menghadamkan makanan.

  • Membuang angin yang terdapat dalam usus kecil dan besar.

  • Menghilangkan kadar kesejukan yang terdapat pada makanan dan buahan atau sayuran bila sudah dimakan atau diminum.

  • Mampu menurunkan kadar kolestrol dalam darah.

  • Untuk ibu2 yang mengalami morning sickness, halia mampu merawat loya


    Teh
    o TEH + LIMAU = masam yang sihat
    Campuran ini mampu mengelak serangan kanser dan Membantu penyerapan zat besi. Kandungan vitamin C dalam limau dapat mencegah tekanan darah tinggi selain memberi kesegaran pada tubuh yang keletihan.

  • o TEH + MADU = manis semulajadi
    Campuran madu dan teh akan membuatkan anda kembali cergas selepas seharian bergerak aktif. Madu berfungsi sebagai pemanis dan terdiri dari glukosa dan fruktosa yang menjana tenaga. Madu juga merupakan salah satu sumber anti oksidan terbaik serta kaya dengan pelbagai vitamin lain.

  • o TEH + SUSU = rasa lemak yang enak
    Susu bukan sebarang susu ok…. Bukan susu tin… tapi susu segar yang lebih sihat dan rendah kalori. Campuran ini mengandungi kandungan protein yang tinggi, vitamin A, D, E dan K. ia juga kaya dengan kalsium, fosforus dan at besi.



    NYAHKAN KALORI DALAM BADAN

  • Setiap kali anda teringin makanan snek, tetapkan fikiran anda untuk mengambil segelas air suam.

    Kosongkan makanan dalam peti ais. Ia bukan sahaja menjimatkan wang tetapi akan mengurangkan anda menyelongkar makanan di dalam peti ais.

    Gunakan rempah seperti halia atau lada hitam untuk mempercepatkan pembakaran lemak.

    Kajian oleh University of Switzerland mengatakan minum teh hijau sehari dapat Membantu mempercepatkan pembakaran kalori.

    Ketepikan semua jenis makanan atau snek ketika anda menonton televisyen atau semasa bersantai.

Sumber: majalah RAPI

resepi hari ini


Jom main masak2… (resepi dari kawan tp dah repair sana sini jadi la camni…)

Fried chicken with spicy oyster sauce.

Untuk ayam goreng
Beberapa ketul ayam (kerat kecik2)
1 sudu kecil kunyit serbuk
2 sudu besar tepung gandum
½ sudu kecil serbuk lada sulah
½ sudu kecil serbuk lada hitam
1 biji telur
Garam secukup rasa

Untuk sos
4 sudu besar sos tiram
5 biji cili padi (nak pedas boleh tambah)
1 labu bawang besar (hiris nipis)
3 ulas bawang putih (cincang halus)
1 inci halia (mayang halus)
Sedikit air
Sedikit bancuhan tepung jagung dan air

Cara2nya:
1) ayam kerat kecik2 supaya bila goreng isi cepat masak. Basuh bersih dan letak tepi dulu…
2) satukan kunyit, serbuk lada sulah, serbuk lada hitam, garam dan tepung gandum. Gaul rata baru campur telur. Kacau hingga sebati dan masukkan ayam. Perap ayam selama 15 minit.
3) Goreng ayam dalam minyak yg penuh hingga garing. Angkat dan asingkan.
4) Untuk sos… panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan cili padi, bawang besar dan halia. Tunggu ler 2 3 minit baru letak sos tiram. Masukkan sedikit air dan bancuhan tepung jagung. Gaul rata dan boleh angkat. Tuang kuah atas ayam yang dah digoreng. Siap untuk dimakan…. Sedap….

* Kalau xde sos tiram boleh guna kicap dan tambah sedikit air.
* rasa la dulu kalau x cukup masin tambah garam sikit.
* Sos tiram xyah tambah garam ok. Sos tiram dah cukup masin…

Ahad, 26 Julai 2009

resepi kek sedap...

ni la keje aku bila ada waktu terluang... anak2 mmg suka makan kek coklat. Babab dia pun sama gak... dari yang simple sampai la yg complicated. selagi ada bahan aku redah je jadi x jadi tu soal nombor 2. resepi ni banyak aku ambik dari majalah. ada jgk yang kawan baik (mimi) aku bagi... sape2 nak cuba silakan lah yer. sedap nih... yum yum yum... gambar aku belom upload lg.. maklum la xde scanner. nnt la aku upload guna phone. klu namanyer kek coklat... agak2nyer camner ye rupe dia.. hehehe...


kek coklat

Bahan A:
130 gram tepung gandum
40 serbuk koko
½ sudu kecil serbuk penaik
½ sudu kecil soda bikarbonat

Bahan B:
125 gram butter
180 gram gula halus
3 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanilla

Bahan C:
½ cawan air suam
½ cawan susu pekat manis

Cara-cara membuatnya:
Pukul butter dan gula sehingga kembang.
Masukkan telur satu per satu dan esen vanilla
masukkan bahan A yang telah diayak dan bahan B secara berselang
Bakar pada suhu 170°C selama 50 minit.


kek coklat kukus

Bahan A:
1 ½ cawan tepung gandum
½ cawan susu pekat
1 sudu the soda bikarbonat
1 sudu the esen vanilla
3 biji telur

Bahan B:
1 ½ cawan gula pasir
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak
(semua bahan B dimasak dengan api perlahan hingga cair)

Cara-cara membuatnya:
Bahan B dimasak hingga cair dan angkat. Biarkan betul2 sejuk.
campurkan susu pekat, telur dan tepung yang di ayak dengan soda bikarbonat .
masukkan esen vanilla.
kukus dengan api sederhana lebih kurang 1 jam.


kek span simple

Bahan-bahannya:
5 biji telur
1 ½ cawan tepung gandum
1 cawan gula
½ cawan minyak masak
½ sudu soda bikarbonat
1 sudu ovellette
1 sudu kecil esen vanilla
Serbuk koko/oren/vanilla/pandan (ikut citarasa)

Cara-cara membuatnya :
Pukul telur, gula dan soda bikarbonat hingga kembang.
masukkan ovellette, esen vanilla, minyak masak dan tepung gandum. Kacau rata.
campurkan pewarna ikut citarasa.
bakar selama 30 minit.


kek pisang
6,7 biji pisang emas
1 cawan gula
1 cawan susu cair
2 cawan tepung gandum
1 ½ sudu soda bikarbonat
Perasa pisang dan sedikit garam
Gaul semua bahan dan bakar hingga masak.


kek coklat lembap oren

Bahan-bahannya:-

A: 200 gram mentega
200 gram gula perang

B: 3 biji telur gred A

C: 300 gram jus oren
1 biji parutan kulit oren

D: 300 gram tepung superfine
1 ½ sudu the baking powder

Cara membuatnya:

pukul bahan A hingga ringan dan gebu.
tambah bahan B satu per satu.
tambah bahan C dan D secara berselang seli dan gaul rata.
bahagikan kepada 2 bahagian dan tuang ke dalam acuan 23 cm.
bakar pada suhu 175C selama 30 minit dan hias dengan ganache (coklat cair).

Ganache:
300 gram coklat masakan.
160 gram mentega lembut
2 sudu besar susu pekat manis

Cairkan coklat secara double boiler
Masukkan mentega dan susu. Kacau sebati hingga pekat.
Angkat dan sapu atas kek.


chocolate cup cake

Bahan-bahannya:
190 gram mentega
330 gram gula
330 gram telur
50ml susu
220 gram tepung superfine} campur
50 gram serbuk koko} dan
1 sudu kecil serbuk penaik} ayakkan
¼ sudu kecil garam
1 sudu kecil vanilla

Cara membuatnya:
pukul mentega dan gula.
masukkan telur satu per satu.
masukkan tepung berselang seli dengan susu. Pukul adunan hingga lembut.
masukkan ke dalam acuan dan bakar pada suhu 180C selama 20 hingga 25 minit.
setelah kek sejuk hias dengan ganache.

Tentang Aku...



aku dilahirkan di negeri sembilan. anak ke 4 dari 6 adik beradik. masa tu abah keje kat quaters jabatan perhutanan batu 8 mantin. Arwah mak lahirkan aku kat rumah je lepas balik dari cari bijih. Arwah mak cakap aku ni putih sikit sebab masa arwah mak mengandungkan aku dia selalu berendam dlm sungai cari bijih. perangai aku pun lain dari adik beradik aku yang lain. manja ngan abah. sbb jarak aku ngan arwah kaklang 8 tahun. dah tu selalu moody... u know me... right.... pantang silap sikit angin la jawabnyer. perangai aku tu masih terbawak2 sampai sekarang. tp kurang la ckit. masa kecik2 orang sekeliling panggil aku LILY.




aku sekolah rendah kat kampung. abah dah pindah tempat keje kat kuala klawang. masa kat skolah aku ni x la aktif sangat. sekolah menengah pun sama. mungkin ramai yang x tau aku sekolah agama masa form 1 sampai form 3. aku skolah kat sekolah menengah kebangsaaan agama Sheikh Haji Mohd Said. time ni la nama SEHA wujud. classmete ramai nama hampir sama. antaranye ROSMALIZA, ROSLIA, ROSMARIA... nak panggil ROSE..kang sume menyahut pulak...masa ni la aku jumpa ngan abang angkat aku. nama dia Mohd Zamrus Ali. sampai sekarang masih kontek lagi. tp jangan x pecaya... aku ngan abg Am x pernah jumpa face to face. surat, email, sms dan talipon je penghubung aku ngan abang am. dia la yang mula panggil aku ROSE. form 4 n form 5 aku skolah kat Sekolah Tinggi Dato' Undang Musa Al-Haj. dok asrama walaupun dekat ngan rumah. kat cni la bermulanyer panggilan ALONG. panggilan tu terbawak2 la sampai ke UiTM Arau...




aku x terus masuk diploma sebab x cukup syarat... BI aku 8. aku diterima jgk melanjutkan pelajaran di peringkat Pra Perdagangan selama 1 semester. Alhamdulillah... keputusan exam agak cemerlang. cuma 0.02 lagi nak 4 flat. aku berkongsi mata tu ngan kak zila. dgn keputusan tu dapat la aku pilih jurusan yang paling aku minat...Diploma Perakaunan... di sinilah bermula cerita suka duka yang aku kongsi bersama teman2 baik aku di kolej cendana, kolej beringin dan asoka.. pahit manis bergelar pelajar UiTM Arau masih kukuh diingatan walaupun hampir 10 tahun masa berlalu. Terima kasih kawan2ku. kerana menjadi pendengar setia, sahabat baik dan teman sejati... Kak zila, nadia, G-mie, munna, nick, kak maria, kak ilah, nurul, ckin, idaA, idaB, yatiA, ah, kak linda, meen, adik kembarku (aida), yanie(special kes), kak umi, erly, fahimah, kak ella, liza, zaza.... korang la kawan yang paling best dalam dunia. lebih2 lagi disaat paling kritikal (budak senior tu punyer pasal la ni) korang ada disisi beri semangat yang hilang entah kemana. di saat exam bakal menjelma... koranglah insan2 yang gigih membantu. Alhamdulillah... berkat usaha kita... aku berjaya jgk menaikkan semangat untuk belajar. Terima kasih sekali lagi kawan2ku.




aku sambung wat ijazah pulak kat UiTM melaka. cuma aku ngan anne je yang dari Arau. kat cni study aku mula tunggang langgang. fail paper sana sini. mungkin aku hilang spirit yang aku dapat hanya di arau. nasib badan... kawan2 bukannyer xde. leka dgn dunia luar. antara faktor yang membuatkan aku hilang konsentrasi belajar, arwah mak aku sakit. paling menduga iman aku masa final exam part 4. dah la paper selang sari. exam ada berbaki dua paper lagi. kakngah call bagi tau mak kena tahan wad kat PPUM. aku mmg dah tau arwah ada kanser. tp wrong timing. bagitau la time aku dah habis paper... aku bukan nak salahkan sesape. salah aku jgk sbb slalu study last minute. habis je exam aku terus g PPUM jaga arwah. masa ni sepupu2 yang duaorg ni (airene afzan n azlene afzan) banyak tolong jaga arwah. kitaorg gilir2 jaga arwah berulang dari klang. lebih kurang sebulan lebih keluar masuk hospital akhirnyer arwah mak pergi jugak meninggalkan kami semua mengadap Illahi. Al-Fatihah untuk mak tersayang.




masa aku wat ijazah ni la aku jumpa ngan my lovely husband. x semua tau aku jumpa hubby aku ni kat internet. masa aku part 2, tgh wat assignment kat cc, sambil2 tu chatting kat laman web amboi.net. chatting pun kejap sgt sebab assignment dah siap. dah nak balik rumah sewa. ada la dlm 5 minit borak. sblm balik aku gatal tangan tinggalkan no. tipon kat dia. baru je kuar dari cc dia call..... alamak... terus jatuh cinta pada suara. mmm... nak tau dgn lebih lanjut... tunggu..... kalau ada kesempatan akan diceritakan jgk...sampai sini dulu untuk kali ini. sehingga bertemu lagi dilain hari... assalamualaikum...
Related Posts with Thumbnails