Sabtu, 1 Ogos 2009

Nasi ayam special…

Aduh… kenyangnyer perut… cancel diet aku hari ni. Nasi ayam punye pasal. Hahaha… yang specialnyer tang ayam tu hah… tp pasal ape dalam gambar yg aku ambik ni nampak gelap ckit ??? ape2 pun rasanyer mmg menyelerakan. Ada yang dah terliur ke ??? nak ke resepi nyer ? boleh la bg tp x complete sgt la ye… Untuk ayamnyer…Tengok gambornyer dulu… jangan terperanjat !!! ‘100 plus’ tu bukan aku nak minum tp termasuk dlm resepi ni ye…
Nampak tak ?dalam pinggan bujur tu… serai, bawang putih, bawang merah, halia, serbuk lada hitam, garam, jintan manis dan jintan putih… dalam piring bulat tu sos tiram 3 4 sudu besar, madu dan air ‘100 plus’. Klu xde ‘sprite’ pun xpe. Blend je sume bahan2 ni untuk wat perap ayam. Perap la dalam 2 3 jam. Air 100 plus tu jangan ler letak sume skali. Agak2 ler dalam setengah atau secawan je. Ayamnye pulak x la byk sgt aku buat. Dalam 6 ketul je. Dah perap goreng la cam biasa. Nak bakar pun boleh. Lagi sedap.

Nasinyer pulak aku masak cam biasa. Basuh beras cam biasa…dah sukat air baru letak bahan2 lain. Aku tambah pewarna kuning ckit (x payah letak byk sgt), kiub pati ayam seketul, butter 1 sudu (majerin pun boleh… dah xde sgt tuang je la minyak masak tu skit…), halia, n daun pandan. Masak dulu sampai menggelegak… ada lg tambahan… tumis bawang besar sampai kekuningan. Xde bwg besar bwg merah pun boleh. Nasi dah menggelegak baru letak bwg yg ditumis tu…. Gaul la kejap… pastu tunggu nasi masak je la… aksesori yg lain timun, tomato, daun salad (stok xde), sup ayam, kicap dan cili merah yg di blend dan dicampur dgn bwg putih, garam gula dan sedikit limau nipis. Dah siap.

1 ulasan:

bidadari dari timur berkata...

wei, ko pon diet...kahkahakah...aku diet pon nasik ayam aku belasah...aku kuran kan sikit qtt makanan je..sedap la nasik ayam ko tu....nnti aku nk try....aku ada gak resepi nasik ayam tp ngan air kacang soya....sedap gak...aku suka....

Related Posts with Thumbnails

Scrapbook at WiddlyTinks.com
Photo Albums at WiddlyTinks.com