Jumaat, 19 Februari 2010

bahulu gulung

saper nak try buat bahulu gulung??? sedap.... resepi ni aku dapat dr mana lg klu x dr internet. baru jer 2 3 hari lepas buat untuk minum petang. nak buat pon x lama dalam 1/2 jam dah siap. hehe.. sonang yg amek buek eh... tgk rupanyer dulu.... taraaaaa...
bahan2 yg diperlukan untuk buat bahulu gulung ni...

3 biji telur gred A (B pon boleh....)

90g @
3/4 cawan @
9 setengah sudu besar tepung gandum
(tepung kek pon boleh jugakkk...)

5 sudu besar gula halus (kurangkan sesudu dua klu x suka manis sangat...)

1 sudu teh esen vanilla
(nak guna jus lemon pon boleh aje...)

2 sudu besar jem (ape2 perisa yg ada dlm stok)

sedikit gula halus untuk taburan...

cara2 nak buat bahulu gulung.
  1. sediakan dulang/loyang pembakar (saiz 9"x7" @ 8"x8". klu xde jugak... gi la beli kejap.. hehe). alas dulang pembakar dgn baking sheet dan griskan dgn majerin supaya x melekat. panaskan oven pd suhu 180 C.
  2. pukul/putar telur sehingga betul2 kembang/gebu. lg kembang telur.. lagi ringan n gebu n lembut la bahulunyer...
  3. masukkan esen vanilla/jus lemon dan putar lagi.
  4. masukkan tepung sikit demi sedikit dalam adunan sambil kacau cara kaup balik ajer. maknanyer kacau pelan2.... sampai tepung sebati dgn telur. siap..
  5. tuang adunan ke dalam dulang yg dah disediakan td. ratakan yer. kang klu x rata x cantik pulak bila digulung.
  6. bakar pada tingkat/rack yg paling atas selama 20 minit @ hingga permukaan bahulu keperangan. (masak la tu...) pastikan bahulu x dibakar trlalu lama (nanti keras susah nak gulung). klu suhu 200 C bakar 10 minit dan kurangkan suhu ke 180 C dan biarkan sekejap dlm 5 minit. (yg sebenarnyer ikut kepada oven anda yer. lain oven lain suhu kepanasannyer. agak2 laaaa...ejas sendiri)
  7. sementara tunggu bahulu masak panaskan jem hingga cair. pandai2 la nak wat cara cammana. nak jerang dalam periuk ke nak wat double boil ker asalkan jem tu cair senang nak sapu atas bahulu.
  8. alaskan sekeping baking sheet/ kertas minyak atas kain lembap. tabur gula halus atas kertas tu yer...
  9. bahulu dah masak... terus keluarkan dr dulang pembakar dan terbalikkan atas kertas minyak td. sapu jem atas bahulu dan gulung la cecantik... nak lagi cantik sebelum sapu jem tu potong dulu kerak2 kat tepi bahulu tu... baru senang nak gulung.
  10. sejukkan dan boleh ler potong.
sekian... hehehe...

2 ulasan:

Nowwa Fitri berkata...

arghh.tima kasih paberet ku ni...

Along Seha berkata...

sila cobaaa... aku klu bleh hari2 nak buat bahulu gulung nih. sodap!!!

Related Posts with Thumbnails